Επίκαιρα/1970-1974
Η Ερώτηση της Εβδομάδας Ι ( 10-11-1991 )





Kάθε πότε και με ποιο τρόπο πρέπει να γίνεται η αντιμετάθεση των ελαστικών ενός αυτοκινήτου και κάθε πότε πρέπει να γίνεται οριστική αντικατάστασή τους;

Aυτό που ήταν παλιότερα γνωστό σαν "σταύρωμα" των ελαστικών και αφορούσε την "χιαστί" εναλλαγή των εμπρός ελαστικών με τα πίσω μετά από κάποιον αριθμό χιλιομέτρων, ώστε να επιτυγχάνεται ομοιόμορφη φθορά τους, σήμερα εξακολουθεί να ισχύει αλλά με απλούστερη μορφή. Στα ράντιαλ λάστιχα (που τοποθετούνται πλέον σε όλα τα καινούργια αυτοκίνητα) δεν πρέπει να γίνεται σταύρωμα των ελαστικών αλλά μόνον αντιμετάθεση των πίσω ελαστικών με τα εμπρός, πάντα όμως από την ίδια πλευρά (δηλαδή, το πίσω δεξί λάστιχο αλλάζει με το εμπρός δεξί και το πίσω αριστερό με το εμπρός αριστερό). H αλλαγή αυτή καλό είναι να γίνεται ακόμα και κάθε 10.000 χιλιόμετρα αν ο οδηγός έχει το χρόνο και την υπομονή γι' αυτό, και πάντως οπωσδήποτε κάθε 20.000-25.000 χιλιόμετρα. 'Eτσι επιτυγχάνεται ομοιόμορφη φθορά και τελικά αυξάνεται η διάρκεια ζωής των ελαστικών. Σημαντικό είναι επίσης κατά την αντιμετάθεση των ελαστικών να γίνεται και νέα ζυγοστάθμισή τους, γιατί η αρχική ζυγοστάθμιση μπορεί να έχει χαλάσει από την ανομοιόμορφη φθορά τους.

'Oσο γιά την αντικατάσταση των ελαστικών, αυτή δεν μπορεί να γίνει με βάση κάποιο συγκεκριμένο αριθμό χιλιομέτρων, γιατί εξαρτάται από τον τρόπο χρησιμοποίησής τους. Στην πράξη δεν υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο όριο ζωής για τα λάστιχα και οπωσδήποτε το όριο αυτό δεν μπορεί να καθοριστεί, όπως παλιότερα, με βάση τη φθορά του πέλματός τους. Bεβαίως, αν η φθορά αυτή είναι μεγάλη είναι προφανές ότι η αντικατάσταση είναι απαραίτητη, είναι όμως δυνατόν ένα σύγχρονο λάστιχο να κάνει ακόμα και 50.000 χιλιόμετρα χωρίς υπερβολική φθορά του πέλματος και παρ' όλα αυτά να χρειάζεται αντικατάστασή του. Kι αυτό γιατί η σωστή του λειτουργία εξαρτάται και από άλλους παράγοντες εκτός από τη φθορά του πέλματος, που με τη σειρά τους εξαρτώνται από την ηλικία του. Mε την πάροδο του χρόνου το υλικό του ελαστικού "γερνάει" και οι ιδιότητές του αλλοιώνονται, με αποτέλεσμα να μη κάνει σωστά τη δουλειά του. H γήρανση αυτή είναι πιο γρήγορη αν τα λάστιχα είναι εκτεθειμένα στις καιρικές συνθήκες και κυρίως στον ήλιο (επομένως τα λάστιχα αυτοκινήτων που σταθμεύουν σε κλειστούς χώρους έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής). Eπίσης, η αντοχή ενός ελαστικού μειώνεται αν καταπονείται υπερβολικά, π.χ. με χτυπήματα στα πεζοδρόμια, με κίνηση σε πολύ κακούς δρόμους ή σε περίπτωση που δεν λειτουργεί με τις πιέσεις που συστήνει ο κατασκευαστής του αυτοκινήτου.

Σαν μια γενική αρχή μπορούμε πάντως να δεχτούμε ότι τα λάστιχα πρέπει να αλλάζονται κάθε 3 περίπου χρόνια, αν ο οδηγός δεν τα έχει κακομεταχειρισθεί, ακόμα κι αν δεν έχει φθαρεί το πέλμα τους μέχρι τα αποδεκτά όριά του. Aν αυτό γίνει βεβαίως νωρίτερα, ευνόητο είναι ότι νωρίτερα πρέπει να γίνει και η αλλαγή τους.



      'Αλλα 'Αρθρα

 
     
  Σχεδίαση, Φιλοξενία: Τεχνόπολις Α.Ε. - © 2006-2008 Powered by